Hat hasznos tipp vevői megismeréséhez

Nagyon hatékony eszköz van a kezében: beszélgethet a vásárlókkal. Éljen vele!

Nagyon hatékony eszköz van a kezében: beszélgethet a vásárlókkal. Éljen vele!

A marketing sikere nem kis részben azon múlik, ismeri-e a vevőit. De hogyan lehet képes erre egy gyógyszerész vagy egy patikavezető, ha egyszer nem szociológus vagy pszichológus? Ilyen szintű elmélyülésre nincs szükség, pár hasznos tipp azonban talán mindenkinek jól jöhet.

Van egy rossz hírünk: a fogyasztók megismerése ma bonyolultabb, mint valaha volt. A vásárlók általában véve bizalmatlanok és nem hűségesek. Ráadásul minden eddiginél nagyobb a hatalmuk, hiszen – ha ügyesek – a blogok vagy a közösségi háló segítségével bármikor nagy tömeg tudomására hozhatják elégedetlenségüket (és természetesen pozitív benyomásaikat is, de ez ritkább.) Sokszínűbbé is vált a vásárlói réteg, ami azt is szükségessé teheti, hogy ne egyetlen egységes, hanem több különböző üzenettel szólítsa meg őket. Az óriási reklám- és információözön a vevőket is összezavarja, és csökkenti érdeklődésüket a termékek iránt. Ön, a szakértő lehet az, aki segít eligazodni a káoszban. A legtöbb ember nehezen tud más fejével gondolkozni, és csak arra figyel, ami neki is fontos. Ön legyen kivétel, képes rá!

Hogyan juthat közelebb a vevőihez? Íme néhány hasznos tipp:

  1. Képzelje magát az ő helyükbe. Ma mindenkinek rengeteg lehetősége van megvenni a vény nélkül kapható gyógyszereket, az étrend-kiegészítőket vagy egyebet. Mehet drogériába, rendelhet internetes webáruházból, egy nagyobb városban elmehet egy másik patikába. Miért választaná éppen az egyiket? Ha megtalálja a választ, az versenytársai megértésében is segít önnek, és lehetővé teszi, hogy megsejtse jövőbeli lépéseiket.
  2. Kövesse nyomon, mi történik egy vevővel attól a pillanattól kezdve, hogy belép a patikába! Megszakad valahol a vásárlás folyamata, van valami, ami elveszi a kedvét? Néhány nyugati kórház gyakornokokat kér fel, hogy hamis betegként jelentkezzenek be az intézménybe, és részletes beszámolót kér arról, mi történt velük. Ön is megkérheti egy barátját, vásároljon a gyógyszertárában és mondja el, mit tapasztalt.
  3. Használjon fel minden elérhető adatot! Rengeteg információhoz juthat a Facebook-adatok elemzéséből, ha pedig van weboldala vagy főleg webáruháza, akkor a webanalitikából. Az adatok értelmezése nem könnyű, de aki ért hozzá, azonnal látja, mi érdekli a célcsoportot, mikor célozhatók meg üzenetekkel, sőt a részletes adatok a célcsoport szegmensekre bontását is lehetővé teszik. Önön múlik, hogy él-e ezzel. Ha pedig még több információra van szükség, kérdezze meg bátran a vevőit. A legtöbben szívesen mondják el véleményüket. Erre akár a közösségi médiában is lehetőséget teremthet, vagy ön is elvégezhet egy minikutatást.
  4. Figyelje meg, mi váltja ki azt, hogy a vevői vásárolni kezdjenek. Fizetésnap? Hosszú hétvége, ünnepnap, mondjuk nők napja vagy anyák napja? Esetleg egy komolyabb árengedmény? Azt is megteheti, hogy kiválaszt néhány törzsvásárlót, és figyeli a viselkedésüket.
  5. Gondolkozzon úgy, mint a nagyok, még ha viszonylag kicsi is a cége, és használja azokat az eszközöket, amelyek elérhetőek az ön számára. Az adatok elemzésére nyilván nincs akkora stáb, de attól még értékesek. Sőt, ha az elemzésből az derül ki, hogy egyedi telefonhívásra vagy e-mail kiküldésére lenne szükség, tegye meg. A nagyok nem biztos, hogy ezt ön után tudnák csinálni. Egy gyógyszertár számára az is előny, hogy az adatokból levonható következtetéseket nem kell „átnyomniuk” a begyepesedett vezetők ellenállásán, és az intézményi „szokások” sem gátolják a lépéseket, bár az „így szoktuk” mérettől függetlenül akárhol megjelenhet.
  6. Próbálja kitalálni, mi lesz az, amiben a jövőben vágyni fognak – akkor, amikor még ők maguk sem tudják, mi az. Ez az, amit Steve Jobs, az Apple alapítója és Richard Branson, a híres milliárdos üzletember nagyon jól csinált. Érdemes több lehetőségben gondolkozni, és mindig próbálja megjósolni azt is, a várható piaci változások hogyan hatnak az ön üzletére. Az ehhez hasonló gondolkodásmódra azért is szükség van, mert abban sem lehet biztos, hogy ami a múltban működött, az a jövőben is fog – illetve biztos lehet az ellenkezőjében.

Ami még érdekelheti...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

20 − tizenhat =