Hűségprogramok a patikákban

A hűségprogrammal a patikához kötheti a vevőit

A hűségprogrammal a patikához kötheti a vevőit

Van a marketingnek egy olyan eszköze, amit versenytársai, a drogériák profi módon használnak, nem utolsó sorban azért, mert működik. Miért ne élne vele ön is?

Bár a gyógyszerésznek, a gyógyszertárnak és a szakasszisztenseknek természetesen van tekintélye, a vásárlók egy része sajnos hajlamos a patikát is boltnak tekinteni, nem pedig olyan helynek, ahol hozzáértő szakemberek nyújtanak nekik egészségügyi szolgáltatásokat. Ahhoz, hogy egy vállalkozása versenyképes maradjon, új vevőket kell szereznie, és meg kell tartani őket. Utóbbira több esélye van, ha úgy érzik, a patika megbecsüli őket. Kötelező elem a barátságos gyógyszerész és szakasszisztens, akinek van ideje velük foglalkozni, anélkül a vevőmegtartás nem is menne, de valójában a hűségprogramok (többek között a pontgyűjtő kártyák) alkalmasak arra, hogy megnyerjék a vevőket maguknak.

Miért érdemes?

2013-ban végeztek egy kutatást amerikai gyógyszertárak között, amelyből az derült ki, hogy a patikai hűségprogramokban részt vevők a többiekhez képest kétszer olyan arányban tekintik az ismerős gyógyszerészt barátnak vagy családtagnak. Lehet mondani, hogy ez meg kit érdekel, de valójában nagyon fontos tényezője annak, visszatérő vásárló lesz-e abból, aki egyszer betért a gyógyszertárba. A hűségprogramban részt vevők ugyanis négyszer gyakrabban keresik fel a patikát, mint a többiek, és kétszer olyan sokat költenek. Ön lemond erről a lehetőségről, vagy inkább él vele?
Érdekes módon a hűségkártyával rendelkező vevők esetében az is megfigyelhető, hogy nagyobb eséllyel ragaszkodnak a gyógyszerükhöz, időben hozzák be a recepteket, és az előírásoknak megfelelően szedik. (Vagy talán éppen fordított az összefüggés – az ezekkel a tulajdonságokkal rendelkezők vesznek részt a hűségprogramban.)

Lehetőség – és kényszer? – a vásárlói lojalitás erősítésére

Sok lehetőség van a hűségprogramok kiépítésére, vásárlóként ön is biztosan sokfélével találkozott már. Annak számít már az is, ha egy kis ajándék felajánlásával egy „minikutatást” keretében megkérdezi a vevőit: Hogy érezte magát a patikában? Máskor is felkeres bennünket? Ajánlana minket a barátainak?
Ide tartoznak a kuponok, a százalékos kedvezményt tartalmazó kártyák vagy a pontgyűjtő kártyák. A vevői lojalitást növelő eszköz az is, ha bizonyos vásárlási érték fölött ajándékot ad, vagy ha nyereményt sorsol ki vevői között. Ha ismeri a vásárlóközönségét, egyedileg alakíthatja ki a számukra legjobban működő hűségprogramot. Nagyon fontos, hogy a program egyszerű, könnyen érthető és könnyen megvalósítható legyen, hiszen arra senkinek nincs szüksége, hogy emiatt torlódjon fel a sor a táráknál.

Ebbe az irányba megyünk

Egy kis kitekintés, csak hogy tudja, mivel áll szemben: az USA-ban a gazdaság összes szektora közül a drogérialáncok használják a legtöbb hűségprogramot – megelőzik még a szállodaipart, a turizmust és a pénzügyi szektort is. Népszerűségük különösen a 2008-ban, a válság kibontakozásakor ugrott meg, amikor minden fillért meg kellett nézniük a vásárlóknak. Drogériai hűségprogramban akkor 73,9 millió ember vett részt. Ez azt sugallja, hogy minden olyan helyzetben eredményesek lehetnek, ahol az emberek az olcsó alternatívát keresik. A gyógyszertárak esetében ehhez az az érv is hozzájön, hogy az emberek úgy költhetnek kevesebbet (pontosabban kapják vissza valamilyen formában a pénzük egy részét), hogy a biztonságról sem kell lemondaniuk.

A magyar szabályozás

A magyar szabályozás viszonylag szigorú, szűkre szabja azokat a kereteket, amelyek között egy patika hűségprogramokat indíthat illetve bonyolíthat le.

Íme az ezzel kapcsolatos törvény, hogy biztosan ne legyen gond:

2006. évi XCVIII. törvény
„…Az egészségügyért felelős miniszter rendelete szerinti minta kivételével tilos a betegnek, fogyasztónak olyan ajándék, minta, vásárlásra jogosító utalvány (kupon) akár közvetlenül, akár az orvos, illetve a gyógyszert, gyógyászati segédeszközt kiszolgáltató által történő adása, felajánlása, amely egy adott gyógyszer, egy adott forgalombahozatali engedély jogosult termékei vagy a társadalombiztosítás által támogatott gyógyászati segédeszköz fogyasztására, használatára ösztönöz vagy azt feltételül szabja. Tilos továbbá a társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyszerek, tápszerek és gyógyászati segédeszközök beteg által fizetendő térítési díjának a kiszolgáltató által bármilyen közvetlen vagy közvetett formában (ajándék, minta, vásárlásra jogosító utalvány, kupon, pontgyűjtésalapú kedvezmény, meghatározott gyógyszertárban történő kiváltásra ösztönzés útján, a beváltott vények számához köthetően bármilyen anyagi előny vagy természetbeni juttatás nyújtása, vagy más hasonló módon) történő csökkentése, átvállalása, elengedése vagy ahhoz bármilyen előnyök kötése. A társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető gyógyszerek kiszolgáltatása esetén adott bármilyen kedvezmény – az árkedvezmény kivételével – kizárólag a gyógyszertárban nyújtott gyógyszerészi gondozás igénybevételére használható fel. A gyógyszertárban gyógyszer, tápszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyszertárban forgalmazható egyéb termékek kiszolgálásához, továbbá a gyógyszerészi gondozás igénybevételéhez kötődő bármilyen e törvényben szabályozott kedvezmény, ajándékozás adása kizárólag a gyógyszertárban a kiszolgáltató szakszemélyzet útján valósulhat meg. A gyógyszertárban gyógyszer, tápszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyszertárban forgalmazható egyéb termékek kiszolgálása, továbbá a gyógyszerészi gondozás igénybevétele nem adhat alapot a gyógyszertárat működtető gazdálkodó szervezet más üzletétől, vagy más gazdálkodó szervezettől igénybe vehető kedvezményre, ajándékozásra….”

Ami még érdekelheti...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy − 6 =