Hogyan lehet megtartani a jó munkaerőt?

A jó munkaerő kincs, meg kell tartani

A jó munkaerő kincs, meg kell tartani

A legfontosabb dolog, amit azért tehet, hogy jó csapat dolgozzon a gyógyszertárában, az, hogy megfelelő embereket vesz fel. A második legfontosabb pedig az, hogy megtartja őket. Ennek megvannak a praktikái, amiket nem árt, ha ismer.

  1. A legjobbaknak fizessen piaci vagy a piaci átlag fölötti bért, méghozzá amilyen hamar csak tud. Ezen nem érdemes spórolni. Ezzel kifejezi megbecsülését a legjobb munkatársak iránt, másrészt gondoljon arra, hogy a legjobb munkatársak könnyen találnak munkát másutt. Ha egy beszélgetés során kiderül, hogy egy hasonló beosztásban dolgozó kollégájuk többet keres, gyorsan továbblépnek.
  2. Tegye érdekessé a munkájukat. Sokkal vonzóbb egy olyan munkahely, ahol nem kell az órát nézni, mikor telik már le a munkaidő. A gyógyszerész vagy a szakasszisztenst be lehet vonni olyan dolgokba, amiket érdekesnek találhatnak. Ilyen lehet például az, hogy adjanak ötleteket a forgalom növelésére: gondolkozzanak; amikor nem állnak sorban a betegek az officinában, beszélgessenek a bent lévőkkel, kérdezzék meg tőlük, mit várnak a patikától. Ez akkor a leghatékonyabb, ha a forgalomnövekedésből jutalékot is kapnak. Van, aki a Facebook-posztolásban éli ki kreativitását – adjon terepet neki, hadd foglalkozzanak ők is a céges profillal. Adjon lehetőséget lakberendezői ambícióik kiélésére – ha vannak –, adjanak ötleteket, hogyan lehetne szebb az officina, rendezzék el szépen a termékeket a kirakatban vagy a tárolókban.
  3. Legalább negyedévente beszélgessen a legjobb munkavállalókkal. Erre jó lehet egy nyugodt negyedóra a patikában, amikor nincs vevő, vagy még jobb egy nem formális rendezvény – lakásavató, közös vacsora (ez lehet „célprémium” egy adott forgalom elérése után). Megtudhatja, mi frusztrálja a kollégákat a munkahelyen: mi az, amit meg szeretnének tenni, de nem tudnak. Legyen barátságos, nyitott, és figyeljen oda a felvetéseikre. De ne várjon rájuk, maguktól csak általánosságokat fognak mondani. Önnek kell rákérdeznie arra, ami érdekli.
  4. Legyen rugalmas. Az anyukáknak muszáj elmenni a Mikulás-, a karácsonyi, a húsvéti, az Anyák napi ünnepségre, vannak szülői értekezletek, és az is előfordul, hogy beteg a gyerek. Bízzon a munkatársaiban: ha megértéssel fogadja a beosztás átszervezését, meg fogják hálálni. Tartsa tiszteletben a munka és a magánélet egyensúlyát. Világos, ön azt akarja, hogy koncentráljanak a munkájukra, de természetesen van életük ezen kívül is. A munkaidő vége legyen szent, akkor már ne szólítsa meg őket.
  5. Válaszoljon minden e-mailre és telefonhívásra. Ez nyilvánvalónak látszik, de nagyon sok főnök nem teszi meg. Bár több a semminél, de egy szimpla OK sem elég, legalább tegye hozzá: köszönöm. Csak pár másodperc odaírni.
  6. Ne felejtse el megdicsérni azt, aki megérdemli. Szó sincs arról, hogy egyfolytában bókolnia kellene, de ha valaki nagyon jó munkát végzett, akkor hozza az ő és a többiek tudomására. Egy (angol nyelvű) kutatás szerint több mint 23 százalékkal kisebb a fluktuáció ott, ahol az elismerés a vállalati kultúra része.
  7. Tegye magasra a lécet, de pontosan közölje a munkatársaival, mit vár el tőlük, és legyen kiszámítható. Az emberek értékelik a biztonságot, és ha úgy érzik, elég sok kihívással találkoznak, nem fognak új munkahely után nézni.
  8. Furcsa ezt írni, de a jó munkatársak megtartásához meg kell szabadulnia a rosszaktól, azoktól, akik olyan negatív légkört teremtenek, hogy a többiek miattuk kezdenek a távozáson gondolkozni. Legyen tisztában azzal, hogy minden egyes kolléga befolyásolja a munkahelyi légkört.
  9. Tervezzen karriert a jó kollégák számára: ha dolgozik önnél egy ígéretes asszisztens, akkor bátorítsa, hogy szerezze meg a szakasszisztensi képesítést is. Az érdeklődő szakasszisztenseknek engedje meg, hogy a kötelezőkön kívül egyéb képzésekre is elmenjenek. A gyógyszertárnak is hasznos lehet, ha valaki otthon van például a gyógyászati segédeszközökben, vagy legalább középfokon tud angolul. Ebben benne van a kockázat, hogy találnak egy másik helyet, hiszen értékesebb munkaerővé válnak, de egyrészt fluktuáció úgyis mindig van, másrészt ki akarnak elmenni egy olyan szuper gyógyszertárból, mint az öné?
  10. Még valamit ne felejtsen el: kicsi ország vagyunk, kicsi a szakma is, mindenki ismer mindenkit. Ha elterjed a híre, hogy ebben a gyógyszertárban jó dolgozni, mindig lesz utánpótlás jó jelentkezőkből!

Ami még érdekelheti...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy + 18 =