Márkaépítés patikáknak

A márkaépítés a marketing egyik alapfogalma

A márkaépítés a marketing egyik alapfogalma

Ismerkedjen meg a marketing egyik alapfogalmával, a márkaépítéssel. Az erős márka az, amitől ön is inkább egy Nike cipőt, iphone-t, vagy éppen Szentkirályi ásványvizet vesz, és nem egy ismeretlen nevű terméket. Idáig eljutni sok idő, tudás és még több pénz, de nem is ez a cél. Az alapok egyszerűek, ön is meg tudja csinálni!

A márkaépítés ott kezdődik, hogy definiálja az üzletet magának, a munkatársainak és a külvilágnak: a vevőknek és az üzleti partnereknek. Nem filozofálgatásról beszélünk: szoros összefüggés van a márkaépítés és az üzleti siker között. Ha egy erős márka érzelmileg is magához köti a fogyasztóit, az lojalitáshoz, támogatáshoz, jobb megkülönböztethetőséghez és a forgalom növeléséhez vezet, ami még akkor sem esik vissza, amikor a versenytársak nagy árengedményeket adnak. Innen indulva a termékportfólió bővítése is könnyebb. Az erős márka kialakítása nem boszorkányság. Pontokba szedtünk néhány tippet, hogyan csinálhatja.

  1. Definiálja a márkáját! Említettük már, nem egyszerű a helyzet, hiszen minden patika ugyanazt a szolgáltatást kínálja. Ön miben jobb, mint a többi? Próbáljon a célcsoportja fejével gondolkodni: mi lenne az, amiért ebbe a patikába jön be, és nem a három utcával arrébb levőbe? Ár, udvarias, gyors kiszolgálás, kellemes, tiszta, modern környezet, nagy kínálat az egyéb termékekből? Ha semmi nem jut eszébe, kérdezze meg expediálás közben a vevőit, amikor alkalom adódik, biztosan lesznek ötleteik. A Coca Cola például dollármilliókat költ arra, hogy megismerje vevői véleményét, önnek ez nem kerül semmibe.
  1. Képzelje el márkáját egy emberként! Mindannyian személyiségek vagyunk, hiszünk dolgokban, vannak értékeink és céljaink, amelyek egyesekkel összekötnek, másoktól elválasztanak minket. A személyiségünk határozza meg, hogyan viselkedünk bizonyos szituációkban, vagy milyen ruhát viselünk. Tegye fel magának a kérdést: milyen személyiség a patikája? Fiatalos, konzervatív, nőies, férfias, szakértő, kreatív? Kommunikáljon úgy, ahogyan ez a személy tenné, akkor következetes marad.
  2. Mindig ugyanabban a hangnemben szólítsa meg a vevőit. Ez nekik is biztonságot ad, mert így pontosan tudják, mit várhatnak a patikától.
  1. Építsen ki hosszú távú kapcsolatot a vevőivel. Ne ébresszen olyan túlzott várakozásokat, amelyeknek hosszú távon úgysem tud megfelelni – például ne adjon nagy árengedményeket –, építsen megbízható márkát. Beszélgessen kicsit a vevőkkel, figyeljen oda például, amikor egy nagymama az unokájáról beszél, és legközelebb kérdezzen rá, hogy van a kicsi. Egy kedves gesztus, egy mosoly csodát tehet – sokan már ezért is visszajönnek.
  1. Állapítsa meg, mi az üzlet húzóereje. A cég miben hisz, mi a célja, és kik a márka hősei (kik a legeredményesebben expediáló munkatársak például)? Nagyon figyeljen oda rájuk, sok minden múlik rajtuk. A munkaerő megtartásáról itt olvashat bővebben.
  1. Ne ismételgesse mindig ugyanazt az üzenetet – már csak azért sem, mert így unalmassá válik. Az üzeneteinek azonban koherensnek kell lenniük egymással, mert csak így erősítik a márkáját.
  1. Ne másolja a nagy hálózatok marketingjét. Ami nekik beválik, az nem biztos, hogy önnél is működne. Érdekes trend egyébként, hogy sok nagy márka kis, független üzletnek próbál látszani, mert azokkal könnyebben azonosulnak a vevők.
  1. Legyen innovatív és bátor, álljon ki azokért az értékekért, amelyeket fontosnak tart. Annak például, hogy az Apple 2016 februárjában nem adta ki az FBI-nak a san bernardino-i lövöldöző adatait, komoly marketingértéke volt. A cég azt állította, így olyat követne el, ami hosszú távon veszélyeztetné ügyfelei biztonságát. Ezzel azt üzente, hogy az ügyfelei biztonságáért akár az FBI-jal is szembeszáll, ami sokak számára szimpatikus lehetett. (Persze lehet, hogy más vevőket éppen emiatt veszített el az Apple az ügy morális vonatkozásai miatt.)
  1. Soha ne menjen bele a nagy árcsökkentésbe, akkor se, ha a versenytársai így tesznek. A válság bebizonyította, hogy az a járható út, ha többet nyújt a vevőknek – ez a patikában lehet egy plusz szolgáltatás, akár vérnyomásmérés, akár ingyen receptkönyv vagy papír zsebkendő ajándékozása például.
  1. Az nem márkaépítés, ha mindenre rányomja a logóját. Generáljon érdeklődést a márka iránt, és hagyja, hogy a vevők fedezzék fel a részleteket. Így annak az esélye is megnő, hogy továbbadják a hírt barátaiknak, betegtársaiknak – és tudjuk, hogy nincs hatékonyabb a szájreklámnál.

Ami még érdekelheti...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

8 + kettő =