Márkaépítés patikáknak
Ismerkedjen meg a marketing egyik alapfogalmával, a márkaépítéssel. Az erős márka az, amitől ön is inkább egy Nike cipőt, iphone-t, vagy éppen Szentkirályi ásványvizet vesz, és nem egy ismeretlen nevű terméket. Idáig eljutni sok idő, tudás és még több pénz, de nem is ez a cél. Az alapok egyszerűek, ön is meg tudja csinálni!
A márkaépítés ott kezdődik, hogy definiálja az üzletet magának, a munkatársainak és a külvilágnak: a vevőknek és az üzleti partnereknek. Nem filozofálgatásról beszélünk: szoros összefüggés van a márkaépítés és az üzleti siker között. Ha egy erős márka érzelmileg is magához köti a fogyasztóit, az lojalitáshoz, támogatáshoz, jobb megkülönböztethetőséghez és a forgalom növeléséhez vezet, ami még akkor sem esik vissza, amikor a versenytársak nagy árengedményeket adnak. Innen indulva a termékportfólió bővítése is könnyebb. Az erős márka kialakítása nem boszorkányság. Pontokba szedtünk néhány tippet, hogyan csinálhatja.
- Definiálja a márkáját! Említettük már, nem egyszerű a helyzet, hiszen minden patika ugyanazt a szolgáltatást kínálja. Ön miben jobb, mint a többi? Próbáljon a célcsoportja fejével gondolkodni: mi lenne az, amiért ebbe a patikába jön be, és nem a három utcával arrébb levőbe? Ár, udvarias, gyors kiszolgálás, kellemes, tiszta, modern környezet, nagy kínálat az egyéb termékekből? Ha semmi nem jut eszébe, kérdezze meg expediálás közben a vevőit, amikor alkalom adódik, biztosan lesznek ötleteik. A Coca Cola például dollármilliókat költ arra, hogy megismerje vevői véleményét, önnek ez nem kerül semmibe.
- Képzelje el márkáját egy emberként! Mindannyian személyiségek vagyunk, hiszünk dolgokban, vannak értékeink és céljaink, amelyek egyesekkel összekötnek, másoktól elválasztanak minket. A személyiségünk határozza meg, hogyan viselkedünk bizonyos szituációkban, vagy milyen ruhát viselünk. Tegye fel magának a kérdést: milyen személyiség a patikája? Fiatalos, konzervatív, nőies, férfias, szakértő, kreatív? Kommunikáljon úgy, ahogyan ez a személy tenné, akkor következetes marad.
- Mindig ugyanabban a hangnemben szólítsa meg a vevőit. Ez nekik is biztonságot ad, mert így pontosan tudják, mit várhatnak a patikától.
- Építsen ki hosszú távú kapcsolatot a vevőivel. Ne ébresszen olyan túlzott várakozásokat, amelyeknek hosszú távon úgysem tud megfelelni – például ne adjon nagy árengedményeket –, építsen megbízható márkát. Beszélgessen kicsit a vevőkkel, figyeljen oda például, amikor egy nagymama az unokájáról beszél, és legközelebb kérdezzen rá, hogy van a kicsi. Egy kedves gesztus, egy mosoly csodát tehet – sokan már ezért is visszajönnek.
- Állapítsa meg, mi az üzlet húzóereje. A cég miben hisz, mi a célja, és kik a márka hősei (kik a legeredményesebben expediáló munkatársak például)? Nagyon figyeljen oda rájuk, sok minden múlik rajtuk. A munkaerő megtartásáról itt olvashat bővebben.
- Ne ismételgesse mindig ugyanazt az üzenetet – már csak azért sem, mert így unalmassá válik. Az üzeneteinek azonban koherensnek kell lenniük egymással, mert csak így erősítik a márkáját.
- Ne másolja a nagy hálózatok marketingjét. Ami nekik beválik, az nem biztos, hogy önnél is működne. Érdekes trend egyébként, hogy sok nagy márka kis, független üzletnek próbál látszani, mert azokkal könnyebben azonosulnak a vevők.
- Legyen innovatív és bátor, álljon ki azokért az értékekért, amelyeket fontosnak tart. Annak például, hogy az Apple 2016 februárjában nem adta ki az FBI-nak a san bernardino-i lövöldöző adatait, komoly marketingértéke volt. A cég azt állította, így olyat követne el, ami hosszú távon veszélyeztetné ügyfelei biztonságát. Ezzel azt üzente, hogy az ügyfelei biztonságáért akár az FBI-jal is szembeszáll, ami sokak számára szimpatikus lehetett. (Persze lehet, hogy más vevőket éppen emiatt veszített el az Apple az ügy morális vonatkozásai miatt.)
- Soha ne menjen bele a nagy árcsökkentésbe, akkor se, ha a versenytársai így tesznek. A válság bebizonyította, hogy az a járható út, ha többet nyújt a vevőknek – ez a patikában lehet egy plusz szolgáltatás, akár vérnyomásmérés, akár ingyen receptkönyv vagy papír zsebkendő ajándékozása például.
- Az nem márkaépítés, ha mindenre rányomja a logóját. Generáljon érdeklődést a márka iránt, és hagyja, hogy a vevők fedezzék fel a részleteket. Így annak az esélye is megnő, hogy továbbadják a hírt barátaiknak, betegtársaiknak – és tudjuk, hogy nincs hatékonyabb a szájreklámnál.