Nekem tetszett, próbáld ki te is!

A szájreklám egy természeti erő

A szájreklám egy természeti erő

Az amerikai fogyasztók 69 százaléka szívesen megvenne egy olyan eszközt, melynek segítségével elkerülhetné a hirdetéseket. Nem tudjuk pontosan, hányan gondolkoznak hasonlóan Magyarországon, de valószínűleg sokan. Jó ötlet lehet a hirdetések helyett más eszközökhöz fordulni, ha a forgalom növelése a cél. Van egy eszköz, amely elképesztően hatékony: a szájreklám.

„A szájmarketing a valuta a mai reklámokkal telezsúfolt világban” – az idézet Jackie Hubbától és Ben McConelltől, a Creating Customer Evangelists! (Csináljunk a fogyasztókból evangelistákat!) című könyv szerzőitől származik. (A könyv pdf-ben letölthető itt.) A gyógyszerészek saját tapasztalatunkból is tudják, milyen az, amikor egy beteg ragaszkodik egy készítményhez, mert a szomszédjának/barátnőjének/anyósának bevált. A jelenséget nemcsak azért írjuk le, mert gyógyszertárakban gyakran előfordul, hanem azért is, mert felhasználható a patika népszerűsítésére is, hiszen akkor is legalább ilyen erős eszköz. És őszintén: ön kihagyná a gyógyszertár népszerűsítésére az egyik leghatékonyabb módszert?

Mennyire erős?

Egy másik marketingguru, John Cooper Clarke szerint a szájreklám egyenesen „természeti erő”. A világ egyik legnagyobb közvéleménykutató cége, a Nielsen kutatása szerint az emberek 92 százaléka megbízik a barátja ajánlásában. A szakma egyik mérvadó lapja, a Harvard Business Review szerint a növekedés egyes számú jele ez a kérdés: „Ajánlana minket a barátjának vagy a kollégájának?” Nem különösebben meglepő, hiszen gondoljon csak bele, melyik étterembe menne be: abba, amelyről egy barátjának jó tapasztalatai voltak, vagy abba, amelynek találkozott a hirdetésével? Nézzük még néhány meglepő számot, amelyek az előbb említett könyvből származnak: az éttermekkel kapcsolatban az emberek 83 százaléka (ez a listavezető) tartja a legjobb információforrásnak a szájreklámot, azaz valaki másnak az ajánlását, a szállodáknál 63 százalék, az autóknál 58 százalék, a pénzügyi szolgáltatásoknál 57 százalék, a számítógépeknél 40 százalék. Megtippeli, hol állnak ezen a listán a gyógyszerek? Jól sejti, az elején, egészen pontosan a második helyen, 71 százalékkal.

Egy kutatás eredményei

A McKinsey tanácsadó cég végzett a szájreklámmal kapcsolatban egy kutatást, amelyben a következő eredményre jutott:

1. Az összes vásárlási döntés 20-50 százaléka a szájreklámnak köszönhetően születik meg.
Ha visszagondol azokra a jelentősebb vásárlási döntésekre, amelyeket az utóbbi időben hozott, valószínűleg belátja, hogy az állítás igaz.

2. A szájreklám kétszer annyi forgalmat generál, mint a fizetett hirdetések.
Még az is mindegy, milyen termékkategóriáról van szó: ez igaz a szépségápolási cikkeknél éppúgy, mint a mobiltelefonoknál. Nem állítjuk, hogy nincsenek hatékony hirdetések, vannak, adnak is díjakat a legjobbaknak. Sajnos drágák, hiszen több komplett stáb kell a megvalósításukhoz. Ezzel szemben a szájreklám hatékony és olcsó.

3. A negatív szájreklám a leginkább romboló.
Sok fogyasztó szeret maga utánajárni, melyik a legjobb választás. Ha végre leteszi a voksát egy termék vagy cég mellett, nagyon könnyen meggondolja magát, ha egy barátja azt mondja, neki nem vált be.

4. Akár 10 százalékkal is meg tudja növelni a cég piaci részesedését.
A McKinsey kutatása szerint a mobiltelefonok piacán előfordult, hogy egy cég piaci részesedése 10 százalékkal nőtt, versenytársáé pedig 20 százalékkal csökkent, miközben marketingszempontból nem volt más különbség a két cég között, csak a pozitív illetve negatív szájreklám.

5. Változatos a hatása.
Természetesen nem mindegy, kitől származik az ajánlás: nagyobb a vásárlás esélye, ha egy hozzáértő, megbízható barát ad tanácsot. Az sem árt, ha feltétlezzük róla, hogy önzetlenül mondja el a véleményét, csak nekünk akar segíteni.

A szájreklám tehát úgy tűnik, valóban egy „természeti erő”, amely itt van körülöttünk, és működik. Gyakran alábecsülik, hiszen soha nem fog olyan eredményeket hozni, mint például egy vírusvideó a YouTube-on. Mégis rendkívül személyes, és mindannyiunk vásárlási döntéseit befolyásolja. Érdemes nagyon odafigyelni rá.

Ami még érdekelheti...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

húsz + tizenhat =