A termékkihelyezés alapjai

A jó elhelyezés növeli a forgalmat

Valószínűleg az Ön patikájában is vannak olyan termékek, amelyekből szeretne többet eladni. A forgalom felpörgetésére több eszköz van – többek között akciók, plakátok – de érdemes kellő figyelmet fordítani az egyik leghatékonyabbra is. Tudta-e, hogy a termékkihelyezésnek olyan nagy szerepe van abban, mit vesznek meg végül a vásárlók, hogy sokszor még a határozott elképzelésekkel érkezők döntését is felülírja?

Egy gyógyszertár természetesen nem bolt, mégis érdemes tanulni azoktól, akiknek nagyban kell foglalkozniuk a termékkihelyezés kérdésével: a hipermarketektől. Ez komoly tudomány egyébként, könyvtárnyi irodalommal. (Milyen magas, milyen beosztású legyen a polc, milyen irányban haladnak a vásárlók az üzletben, miért és mit vesznek észre a rengeteg benyomás közül, ami éri őket, mivel lehet elterelni a figyelmüket, milyen méretű, színű, alakú állványra, tartóra kell kirakni az árut, hogyan hatnak az elektronikus kijelzők stb.)

Az alapelvek nem túl bonyolultak, egy részük józan ésszel is kitalálható. Gondoljon bele: ha bemegy egy hipermarketbe, mi ragadja meg a figyelmét? Négy „forró”, azaz a figyelmet felkeltő pont biztosan: azok a termékek, amik ki vannak helyezve rögtön a bejáratnál, a szemmagasságban elhelyezett termékek, az akciós részleg (ha van ilyen), és a kassza melletti rész, ahol a vásárló nézelődhet, amíg a fizetésre vár (az impulzustermékek – rágógumi, csoki, magazinok, müzliszeletek stb. – klasszikus helye). Az itt elhelyezett áruk közös jellemzője, hogy képesek megváltoztatni a vásárlók döntését annak ellenére, hogy szilárd elképzelésekkel léptek be a boltba – ez az információ akkor is hasznos lehet, ha nem termék, hanem plakát elhelyezésén gondolkodik.

Amire egy gyógyszertárban mindenképpen nagy figyelmet kell fordítani, azok a szemmagasságban és a tárák közelében lévő termékek. Sok kutatás igazolja, hogy a vásárlók úgy nézik a termékeket, ahogyan olvasnak, azaz először a szemmagasságban lévőket veszik észre, és vízszintesen, balról jobbra nézelődnek. Az is számtalanszor igazolódott már, hogy az itt elhelyezett termékek gyorsabban elkelnek, mint a polc tetején vagy alján lévők.

Lentre teszik többnyire az olyan jól ismert, nagy, nehéz termékeket, amelyekből ritkán kell újat vásárolni (hipermarketben például a 10 kilogrammos kutyaeledeleket), és ez a gyerekeket célzó termékek ideális helye is, hiszen nekik ott van a szemmagasság. Ide tehetjük az akciós termékeket is, mert a vevők egy része kifejezetten vadászik rájuk, azaz úgyis megtalálja őket. Értékes hely a polcok felső része is, főleg ha valamilyen reklámeszközzel oda irányítjuk a vevők figyelmét, az itt lévő termékekhez ugyanis a „magas minőséget kapcsolják, bár igaz, hogy gyakran a magasabb árat is.

Kitüntetett jelentősége van tárák melletti területnek. A hipermarketekben ott helyezik el az impulzustermékeket, amelyeket a vásárló eredetileg nem akart megvenni, de ha már ott vannak, ráadásul jó áron, akkor kéri, hiszen biztosan kell majd. Ha ön körülnéz a patikájában, biztosan sok terméket talál, amelynek láttán ugyanezt gondolja a vásárló: papír zsebkendő, fájdalomcsillapító mindig kell, és érdekesek lehetnek a szezonális termékek, sőt a következő szezon árui, augusztusban például már a köhögés-, láz- és fájdalomcsillapítók.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

5 × 3 =