Hogyan lehet motiválni a munkavállalókat?

A világon minden cég működésének kulcseleme a motiváció. A patikában egy kedvetlen munkatárs rontja a légkört, elriasztja a betegeket. A legjobb helyzetben a legnagyobb cégek vannak, amelyek megengedhetik maguknak, hogy nagy fizetéssel kössék magukhoz a legjobb dolgozóikat, de egyrészt a pénz sem mindenható, másrészt pedig azon kívül is van még néhány hatékony eszköz.

Évszázadok óta gondolkoznak azon a munkaadók – tágabb értelemben: ide lehet sorolni a rabszolgatartókat, a földesurakat és az első kapitalistákat is –, hogyan vehetnék rá a munkavállalókat arra, hogy a lehető legtöbbet dolgozzanak, miközben ők az ellenkezőjére törekednek. A korbács hatékony módszer volt, sokkal később a futószalag is, de valójában soha nem váltak be. Valódi eredményt csak a motiválásnak a rafináltabb módszerei hoznak. Szellemesen fogalmazta ezt meg Antoine de Saint-Exupéry: „Ha hajót akarsz építeni, ne hívj össze embereket, hogy tervezzenek, szervezzék meg a munkát, hozzanak szerszámokat, vágjanak fát, hanem keltsd fel bennük a vágyat a nagy, végtelen tenger iránt.”

Ez a feladat. Hogyan ültethető át mindez egy gyógyszertár mindennapjaira? Ezerféle válasz létezik, egy cikk keretein belül csak arra vállalkozhatunk, hogy néhányat megemlítünk közülük. Az egyik elmélet szerint olyan környezetet kell teremteni, hogy mindent megtegyen azért, hogy itt maradhasson.

  1. Induljunk az elejétől: a legfontosabb motivációs eszköz mindig is a pénz.  A legjobb munkatársakat értelemszerűen meg kell fizetni, erről itt írtunk, de van egy rossz hírünk: a pénzről a HR-szakemberek azt mondják, nem növeli az alkalmazottak motivációját, legfeljebb nem hagyja csökkenni. Persze más a helyzet, ha egy cél eléréséhez köti a prémiumot – az működik.
  2. A mai világban nagyon fontos motiváció lehet a biztonság. Ha valaki kiszámítható munkahelyen dolgozik, ahol megbecsülik, jó a légkör, kap pozitív visszajelzéseket, értelmes munkát végezhet, és minderre hosszú távon is számíthat, ezeket valószínűleg többre értékeli, mint a nagyobb fizetést.
  3. Nagyon hatékony a jó öreg hátba veregetés. Nagyon sok munkaadó hajlik arra, hogy a jó teljesítményt természetesnek tekintse, hiszen a dolgozók ezért kapják a fizetésüket, de Ön ne essen ebbe a hibába. Az elismerés a legolcsóbb módja a munkavállalók motiválásának. Jutalmazza a legjobbakat: megteszi néhány elismerő szó, lehetőleg mások előtt, vagy egy kis rugalmasság, kedvesség, ha egy nap korábban el akar menni. Az amerikai Bersin & Associates kis cégek körében végzett felmérése szerint 31 százalékkal alacsonyabb a fluktuáció ott, ahol elegendő pozitív visszajelzést kap egy dolgozó.
  4. Adjon a munkavállalóinak hatalmat! Az amerikai Society of Human Resource Management tanulmánya azt állítja, hogy a munkavállalók 59 százaléka akkor érzi jónak a munkahelyét, ha használhatja a tudását és próbára teheti képességeit. Találja meg azokat a napi feladatokat, kisebb projekteket, amelyek rábízhat egy-egy szakasszisztensre. Adja át a gyeplőt, lépjen hátra és adjon nekik teret: lesznek, akik boldogulni fognak.
  5. Tegye nyitottá a kommunikációt! A kis cégek egyik előnye éppen az, hogy a munkavállalók jobban tudnak kötődni a céghez vagy az idősebb kollégákhoz, mint a nagyobb vállalkozásoknál. Nagyon nagy ösztönzés lehet, hogy látják, hogy munkájuk hogyan járult hozzá a cég eredményéhez: ne tartsa meg ezt az információt! Beszéljen velük rendszeresen arról, hogyan megy az üzlet, és kérdezze meg, nekik milyen ötleteik vannak. Arra is érdemes odafigyelni, mire panaszkodnak, mi az, amit nem szeretnek, és ha nem túl bonyolult, megváltoztatni.

Ami még érdekelheti...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

18 + 6 =